Blogging er en del av de obligatoriske arbeidskravene. Det første vi vil at dere skal gjøre, er å opprette en blogg og sende bloggadressen til ruth.gruters@ntnu.no. Slik får vi samlet alle kursdeltakerne i denne lærerbloggen. Frist for opprettelse av din blogg er 23. januar 2019. I ditt første blogginnlegg presenterer du deg selv som fagperson og skriver litt om hvorfor du valgte dette studiet og hvilke forventinger du har til dette semesteret. Det er alltid en balansegang mellom personlig og privat skriving i et offentlig medium. Vi vil derfor oppfordre deg til å tenke over hvordan du uttrykker deg faglig-personlig, med vekt på det faglige. Det er fint at når du oppretter bloggen også tenker over farger, bilder og lay-out med hensyn til leserne.
Hør på hva elevene sier! Dette er gull! Det er dette elevene vil ha! Og mange lærere har skjønt det. men er det satt av tid for lærerne til å lære seg de ulike verktøyene godt nok? Og er utdanningene preget av digital kompetanse?
SvarSlettJeg la merke til at en elev her beskrev sin multitasking. Samtidig sier bl. a. hjerneforsker Ramsøy følgende: Vi har flere studier som viser at jo mer folk multitasker, desto dårligere blir de til det. De som multitasker lite, skårer best på multitasktester, fordi de er flinkere til å fokusere på én og én oppgave.
SvarSletthttps://lederne.no/2018/06/21/multitasking/
I tillegg beskrives det å vokse opp med internett av flere som verdens største eksperiment. Dette var også tema under Forskningsdagene i fjor.
Dette er så tankevekkende, synes jeg, at jeg valgte å kommentere det i stedet for å gå inn på debattspørsmålene :-)
Det var nettopp denne elevens uttalelser jeg også merket meg da jeg så videoen. Sannelig har jeg i løpet av arbeidet med denne ukens bloggoppgave oppdaget utrolig mange positive sider ved bruk av digitale verktøy i skolen, men midt i overveldelsens rus kjenner jeg et aldri så lite gnag. Det Anette skriver om at det å vokse opp med internett kan sees på som verdens største eksperiment, satte noen ord på dette lille gnaget.
SvarSlettEn annen ting er det enorme fokuset på alle mulighetene som finnes, og hvordan elevene kan se eller høre på nytt informasjon de ikke har fått med seg i undervisningen. Det minner mye om en god, gammel studieteknikk som kalles repetisjon... Jobben må faktisk gjøres likevel, og det er ikke alltid verktøyet det kommer an på. En ivrig selger som hadde vært hjemme hos min ms-syke far og solgt han en støvsuger, argumenterte med at det så da ut til å være behov for en god (og meget dyr) støvsuger i heimen, da jeg ringte for å annulere kjøpet. Da bare måtte jeg spørre om det fulgte med en person på kjøpet som tok seg av støvsugingen...
Men for all del; det er vel ingen tvil om at digitale verktøy kan fremme læring, en viktig egenskap å ha framover blir kanskje evnen til å velge verktøy og unngå å favne for vidt.
Jeg føler nettopp på denne kurset. Det med å kunne vite hvor og hvordan kan ta en del tid. Det brukes mye digital verktøy, hvor vi henter, hvor vi laster, hvor det kommenteres. Hvis jeg ikke tør å åpne en linken, vet ikke hvor jeg skal laste mine oppgaver, man må kunne vite hvor og hvordan. Og det gjør at jeg må reflektere på hvordan vi jobber med elevene, går det for fort, har elevene nok tid til å lære nye metoder? Interessant video:)
SvarSlett