Er du enig i måten digital kompetanse blir fremstilt i videoen?
Hva innebærer det at lærere er digitalt kompetente og at de tilpasser sine faglige undervisningsmetoder til elevenes teknologiske ferdigheter og erfaringer?
Hør på hva elevene sier! Dette er gull! Det er dette elevene vil ha! Og mange lærere har skjønt det. men er det satt av tid for lærerne til å lære seg de ulike verktøyene godt nok? Og er utdanningene preget av digital kompetanse?
Jeg la merke til at en elev her beskrev sin multitasking. Samtidig sier bl. a. hjerneforsker Ramsøy følgende: Vi har flere studier som viser at jo mer folk multitasker, desto dårligere blir de til det. De som multitasker lite, skårer best på multitasktester, fordi de er flinkere til å fokusere på én og én oppgave. https://lederne.no/2018/06/21/multitasking/
I tillegg beskrives det å vokse opp med internett av flere som verdens største eksperiment. Dette var også tema under Forskningsdagene i fjor.
Dette er så tankevekkende, synes jeg, at jeg valgte å kommentere det i stedet for å gå inn på debattspørsmålene :-)
Det var nettopp denne elevens uttalelser jeg også merket meg da jeg så videoen. Sannelig har jeg i løpet av arbeidet med denne ukens bloggoppgave oppdaget utrolig mange positive sider ved bruk av digitale verktøy i skolen, men midt i overveldelsens rus kjenner jeg et aldri så lite gnag. Det Anette skriver om at det å vokse opp med internett kan sees på som verdens største eksperiment, satte noen ord på dette lille gnaget.
En annen ting er det enorme fokuset på alle mulighetene som finnes, og hvordan elevene kan se eller høre på nytt informasjon de ikke har fått med seg i undervisningen. Det minner mye om en god, gammel studieteknikk som kalles repetisjon... Jobben må faktisk gjøres likevel, og det er ikke alltid verktøyet det kommer an på. En ivrig selger som hadde vært hjemme hos min ms-syke far og solgt han en støvsuger, argumenterte med at det så da ut til å være behov for en god (og meget dyr) støvsuger i heimen, da jeg ringte for å annulere kjøpet. Da bare måtte jeg spørre om det fulgte med en person på kjøpet som tok seg av støvsugingen...
Men for all del; det er vel ingen tvil om at digitale verktøy kan fremme læring, en viktig egenskap å ha framover blir kanskje evnen til å velge verktøy og unngå å favne for vidt.
Jeg føler nettopp på denne kurset. Det med å kunne vite hvor og hvordan kan ta en del tid. Det brukes mye digital verktøy, hvor vi henter, hvor vi laster, hvor det kommenteres. Hvis jeg ikke tør å åpne en linken, vet ikke hvor jeg skal laste mine oppgaver, man må kunne vite hvor og hvordan. Og det gjør at jeg må reflektere på hvordan vi jobber med elevene, går det for fort, har elevene nok tid til å lære nye metoder? Interessant video:)
Vi har gledet oss over mange interessante blogginnlegg denne uken og hatt mange gode diskusjoner om temaet literacy, ikke helt ulikt det disse to karene snakker om .
I 101-serien finnes også et bind om digitale grep. Grep 68 handler om å bruke en fiktiv person/historie for å blogge i en klasse. I tidlige facebook-tider laget jeg en side om Camilla Collett for å teste om det gikk an å opprette en falsk profil - og det gjorde det. Problemet mitt er at jeg ikke husker påloggingsinfoen lenger, så jeg får verken slettet eller ajourført siden. Men dere som er på fb, kan fremdeles finne den :)
Av og til lurer jeg på hvordan jeg skrev før - uten røde eller blå streker under ord som f.eks. WORD mener trenger retting. Jeg kan faktisk ikke huske det, for dette er blitt en skrivekonvensjon som jeg bare har godtatt over tid. Og nå forholder jeg meg til det som en eller annen grunnlov. Jeg leste et sted at en av dere lurer på om vi skriver PC'er med apostrof eller bindestrek: PC-er. Jeg har klart å motstå fristelsen om å google dette spørsmålet, men vil stille det til dere som tilfeldigvis snubler over dette innlegget.
Hør på hva elevene sier! Dette er gull! Det er dette elevene vil ha! Og mange lærere har skjønt det. men er det satt av tid for lærerne til å lære seg de ulike verktøyene godt nok? Og er utdanningene preget av digital kompetanse?
SvarSlettJeg la merke til at en elev her beskrev sin multitasking. Samtidig sier bl. a. hjerneforsker Ramsøy følgende: Vi har flere studier som viser at jo mer folk multitasker, desto dårligere blir de til det. De som multitasker lite, skårer best på multitasktester, fordi de er flinkere til å fokusere på én og én oppgave.
SvarSletthttps://lederne.no/2018/06/21/multitasking/
I tillegg beskrives det å vokse opp med internett av flere som verdens største eksperiment. Dette var også tema under Forskningsdagene i fjor.
Dette er så tankevekkende, synes jeg, at jeg valgte å kommentere det i stedet for å gå inn på debattspørsmålene :-)
Det var nettopp denne elevens uttalelser jeg også merket meg da jeg så videoen. Sannelig har jeg i løpet av arbeidet med denne ukens bloggoppgave oppdaget utrolig mange positive sider ved bruk av digitale verktøy i skolen, men midt i overveldelsens rus kjenner jeg et aldri så lite gnag. Det Anette skriver om at det å vokse opp med internett kan sees på som verdens største eksperiment, satte noen ord på dette lille gnaget.
SvarSlettEn annen ting er det enorme fokuset på alle mulighetene som finnes, og hvordan elevene kan se eller høre på nytt informasjon de ikke har fått med seg i undervisningen. Det minner mye om en god, gammel studieteknikk som kalles repetisjon... Jobben må faktisk gjøres likevel, og det er ikke alltid verktøyet det kommer an på. En ivrig selger som hadde vært hjemme hos min ms-syke far og solgt han en støvsuger, argumenterte med at det så da ut til å være behov for en god (og meget dyr) støvsuger i heimen, da jeg ringte for å annulere kjøpet. Da bare måtte jeg spørre om det fulgte med en person på kjøpet som tok seg av støvsugingen...
Men for all del; det er vel ingen tvil om at digitale verktøy kan fremme læring, en viktig egenskap å ha framover blir kanskje evnen til å velge verktøy og unngå å favne for vidt.
Jeg føler nettopp på denne kurset. Det med å kunne vite hvor og hvordan kan ta en del tid. Det brukes mye digital verktøy, hvor vi henter, hvor vi laster, hvor det kommenteres. Hvis jeg ikke tør å åpne en linken, vet ikke hvor jeg skal laste mine oppgaver, man må kunne vite hvor og hvordan. Og det gjør at jeg må reflektere på hvordan vi jobber med elevene, går det for fort, har elevene nok tid til å lære nye metoder? Interessant video:)
SvarSlett