Mobilbruken min 📲📵

Bloggen vår er ment å være en skrive- og diskusjonsplass der vi tar opp noen temaer som vi mener er aktuelle for oss som jobber i en digitalisert skolehverdag. Et kort søk på nettet etter mobilbruk i skolen gir mange treff, både når det gjelder forbud og kontrollert bruk av mobilen på skolen. Jeg kunne tenkt meg å få vite hvilke erfaringer dere har med elevenes mobilbruk - kommentarfeltet er herved åpnet.

Mens jeg venter på innspill, tar jeg avhengighetstesten! Jeg har ikke tenkt å laste ned en app som måler aktiviteten min - det føles litt som juksing, for da må jeg jo sjekke mobilen. Derimot er dette rådet fra samme siden lurt:
Hvis du ikke vil laste ned en egen app for dette, sjekke innstillingene på telefonen din. For eksempel kan du se hvor lenge du har brukt mobilen aktivt siden forrige gang du ladet, og hvilke apper du har brukt mest.
Eller så tar jeg med mobilen på skitur og sjekker hvor ille det er når den slår seg av på grunn av kulden!

Kommentarer

  1. På vår skole, Ølen videregående, har vi ingen forbud mot mobilbruk, men vi har tilrettelagt for mobilfrie undervisningstimer. Klasserommene er utstyrt med mobilhotell, og den enkelte lærer avgjør hvilke økter det er naturlig å samle inn telefonene. Alt dette skal skje i dialog med elevene. På denne måten får man en sunn diskusjon om emnet, og man får også elevmedvirkning. Det er ingen tvil om at mobilbruk (eller åpne laptoper) er en utfordring mht tradisjonell tavleundervsining.
    Man må også erkjenne at mobiltelefonen er et teknologisk redskap som kan benyttes som et læringsverktøy i gitte sammenhenger. FOrøvrig vil jeg anbefale alle å se "Sykt sosial", episode 3 av URO med Leo Aijkic. Her belyses temaet på en balansert og interessant måte. Jeg har selv brukt denne som utgangspunkt for samtale, diskusjon og oppgaver i norskfaget.

    https://tv.nrk.no/serie/uro/sesong/1/episode/3/avspiller

    Når det gjelder meg selv og mobilbruk, er jeg nok dessverre en av de mange som må innrømme at den har blitt en kroppsdel. Oversikten over skjermtid er såpass høy at jeg ikke ønsker å dele det her. Nå skal det sies at jeg avspiller lydbok fra og til jobb via telefonen, så dersom dette er iberegnet, så er det kanskje ikke så ille likevel. Det jeg merker nå er at jeg er i ferd med å utvikle langsynhet. Jeg må holde telefonen lengre og lengre fra øynene. Kanskje det kan få meg til å legge den vekk oftere. Aldri så galt..........

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for dine erfaringer fra skolen din og for URO-tipet. Det skal jeg se på i kveld. Når det gjelder langsynhet , finnes det i hvert fall en god analog teknologi: briller. Eller så får vi kanskje snart synstilpassete skjermer? Iphone med 2pluss skjerm, f.eks.

      Slett
  2. Hei:)
    På vår skolen er ikke lov til å ha mobilen ute. Den skal være kun i sekken, dette har fungert bra. Jeg tar ikke med meg mobilen når jeg er sammen med elevene, det er kun kontakt læreren som har det med seg, dette fordi de får meldinger fra foreldrene og elevene har fått beskjed om det.
    De eneste gang de har fått lov til å bruke mobil, er det når vi jobbet med Kahoot, hvor læreren har laget forskjellige oppgaver og elevene skal svare på de.

    SvarSlett
  3. Der jeg jobber nå (ungdomsskole) har elevene lov til å bruke både mobil og PC i friminuttene. I timene er bruken av disse lærerstyrt. Svært mange elever bruker dermed friminuttene til å nistirre inn i en eller annen skjerm framfor å bevege seg og snakke direkte med andre elever. Jeg kjenner imidlertid godt til andre skoler i området her som har hatt god erfaring med å gå over til å la elevene ha mobilen i ranselen også i friminuttene. Jeg håper derfor at det er en diskusjon vi kan ta på vår skole også etter hvert.

    SvarSlett
  4. På skolen jeg har vært i det siste (ungdomsskole) er det mobilhotell i alle klasserom. Men det hender ganske ofte at elevene mine får bruke mobilen til å lese oppgavetekster, se instruksjonsvideoer og leite etter inspirasjon på Instagram/pinterest og filme egenvurderinger (kreative fag). Fordelen med dette er at mobilene er raske, stabile og elevene kjenner verktøyet godt.
    Jeg bruker også mobilen mye i jobbsammenheng, spesielt til å kommunisere med elever på meldingstjenesten til Its learning.

    Det skulle ikke vært nødvendig å bruke mobilen til disse tingene. Men det er det enkleste alternativet, syns både jeg og elevene, når vi ikke har en-til-en digital enhet på skolen. Når man risikerer å bruke 20 minutter på å starte opp en pc, eller at et par elever "tilfeldigvis" går seg bort på vei for å hente klassesettene med pcer, så tar jeg ofte den enkleste utveien på dette området.

    Ulempen med å ha mobilen lett tilgjengelig er alle fristelsene som dukker opp på veien. Veien fra Its learning til Snapchat er ganske kort for å si det sånn!

    I Bergen kommune er det nå en diskusjon pågående med innføring av to-faktor for å logge seg på systemet. På denne måten "må" alle lærere ha mobil tilgjengelig i klasserommet hvis de skal bruke pc. Er dette riktig? Hvem skal betale for telefonen? Bør man få kompensasjon?

    Og skal det og være sånn at elever "må" ha mobil for å få med seg viktige beskjeder osv. i løpet av skoledagen? For å kunne utføre kreative fotooppgaver, egenvurderinger på film osv?

    SvarSlett
  5. Jeg jobber i videregående skole og underviser i norsk og naturfag. Det er forbud mot å bruke mobiltelefonen i timene, på lik linje med spising og andre ikke-faglige aktiviteter (også på PC). Siden jeg har mesteparten av min undervisning i et spesialrom, naturfagsalen, så er det ekstra strengt med spising og mobilbruk. Jeg har en kasse som jeg bruker å samle inn mobiltelefonene dersom jeg ser at det blir et problem for elevene. Det er selvfølgelig frivillig, men elevene legger de gjerne i kassen, og innrømmer at de har godt av det, så til slutt gjør de det på eget initiativ.

    Dersom vi ser at elevene bruker mobilen i timene uten å spørre først så får de anmerkning, og dette er en kollektiv regel blant alle lærere på skolen som elevene er kjent med.
    Mobilbruk ser ikke jeg som et stort problem i mine timer, men forstår frustrasjonen hos flere lærere som opplever mobilbruk som forstyrrende. Må heller innrømme at åpne PC-er er et større problem og ofte er det ikke bare forstyrrende for eleven som har PC-en oppe, men også for de som sitter rundt og blir dratt inn i det som skjer på skjermen.
    PS: Skriver vi PCèr eller PC-er? Apostrof eller bindestrek?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

God helg!

I det tredje obligatoriske blogginnlegget vil vi at --------------------frist: 3. mars 2019

Eksempel fra 101 digitale grep